עשרים שנות הובלה בישראל

עשרים שנה של עוצמה, חוזק ואחריות בכביש

היום כבר כולם יודעים- איסוזו עושה הכל כדי שתוביל. אבל מה היה בתחילת דרכה של איסוזו בישראל?

הכל התחיל לפני עשרים שנים בדיוק. איסוזו היפנית מכרה בהצלחה טנדרים ורכבי שטח מזה כשנתיים והבינה שהגיע הזמן להעביר הילוך לכיוון יבוא המשאיות. במשרדי החברה בדרך מנחם בגין 76 בתל אביב (שאגב, אז עוד נקראה דרך פתח תקווה), הבינו שכדי להתחיל ביבוא, יש צורך בשותף אסטרטגי שיוכל לתרום ידע ושיטות המתאימים לענף ההובלה. השותף נמצא ברמלה – בחברת תעבורה, אז והיום חברת הלוגיסטיקה הגדולה בארץ, שעסקה ביבוא משאיות מזה כעשור. בסוף 1994 נוסדה יוניברסל משאיות ישראל (UTI  הם ראשי התיבות של השם באנגלית), בבעלות בחלקים שווים של UMI  ותעבורה.

אחת ההחלטות הראשונות שנתקבלו הוכיחה את עצמה גם בהמשך. אביהו בן-נון, אז יו"ר מועצת המנהלים בחברה החדשה, ביקש ליצור קו שיווקי אחיד למוצרי איסוזו. כיוון שהטנדר מתוצרתה זכה לכינוי "איפון", הציע את השם "סומו" למשאית החדשה. השם – ואיתו לוגו המתאבק היפני – מלווה את משאיות איסוזו בהצלחה מאז.

צוות המכירות יצא לחפש את הלקוחות בשווקים ובאזורי התעשייה הקלה, רכוב על משאית הדגמה הלבנה. איסוזו הציעה משאית של ממש – עמידה, חסונה וגמישה – אבל במידות קטנות. עם משקל כולל של 6200 ק"ג, ראות ותמרון מצוינים בתוך העיר, מכרה UTI חבילה ללא תחרות. התוצאות מיהרו להגיע: 67 משאיות איסוזו נמסרו ללקוחות בחודשיים הראשונים לפעילותה.

בשנת 1996, מונה דורון ליאור כמנכ"ל החברה, והחל לתכנן את השלבים הבאים בחייה של החברה. עיקריהם היו רענון ההנהלה, ליטוש ההיצע והתארגנות ראשונית לעבודה כיבואן עצמאי. המכירות טיפסו עד לכ-300 יחידות כבר בשנת 1997.

עד 1999 היה היצע המשאיות חד-ממדי: מנוע 3.9 ליטר, תא רגיל או תא צוות וגיר אוטומטי לבחירה. המשאיות התכולות והאדומות שיובאו בשנת 1995 פינו בהדרגה את מקומן ללבנות, אותן יכלו המשתמשים להתאים לפי צרכיהם. האביב של איסוזו הגיע בתחילת 1999, עת החל שיווקן של משאיות עם מנוע מחוזק. כעת נוספה להיצע משאית במשקל כולל של 7.5 טון, עם יכולת העמסה משופרת ואיכות זהה. איסוזו טיפסה למקום הראשון במכירת משאיות במשקל כולל של 6-9 טון, ובשנת 2000 נמכר מספר שיא של 446 יחידות.

באותה שנה בוצע גם מעבר של משרדי החברה והמוסך המרכזי לאיזור התעשייה סגולה בפתח-תקווה. אז, המקום נחשב ל"קצה השני של העולם" והיום הוא חלק מרכזי בלב איזור התעשייה המתפתח והפעיל.

בעשור השני לפעילות ביססו את עצמן משאיות איסוזו ו-UTI כתשובה המושלמת להובלה קלה. שילוב של עלויות תפעול נמוכות, אמינות גבוהה במיוחד ומחירי חלפים תחרותיים תרמו לשמירה על ערך גבוה ביד השנייה ואלו שבאות בעקבותיה, ולשיעור גריטה נמוך. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בסוף 2013 נעו בכבישים לא פחות מ-233 משאיות איסוזו בנות 17 ויותר.

בקיץ 2005 הושק מנוע 5.2 ליטרים מודרני, ואיתו תיבת הילוכים רובוטית – ניסטרוניק – כאופציה. התיבה הרובוטית מאפשרת תפעול נוח לנהג, לצד הפחתה בצריכת הדלק לבעלי המשאית. בשנת 2007 הוצג בישראל הדור החדש של משאיות איסוזו, עם תא נהג מודרני, מרווח ובטוח. המשאיות כללו זוג כריות בטיחות כסטנדרט, פריט נדיר באותה עת במשאיות חלוקה. שנה מאוחר יותר הוצגה סדרת המשאיות במשקל כולל של 10 ו-12 טון, פלח שוק שלא כוסה ע"י איסוזו עד לאותה עת. גם כאן הקפידה UTI לצייד את המשאיות בציוד לבטיחות ולהפחתת עלויות התפעול. משאיות אלו הגיעו תוך שנה אחת למקום השני בקטגוריה, והן מחזיקות במקום זה מאז ועד היום.

בשנת 2007 הקימה UTI פעילות ליסינג תפעולי, במסגרתה הציעה חבילת שירות ותחזוקה למשאיות חדשות, שפטרה את הלקוחות מעיקר עלויות התפעול בתמורה לתשלום סכום קבוע וידוע מראש. פעילות הליסינג צמחה ופרחה בשנים האחרונות, והחברה מנהלת כיום צי של קרוב לאלף משאיות. במקביל חוזקה מאוד גם פעילות הטרייד-אין של החברה.

לפני כשנה החל שיווקו של מידיבוס מפנק מתוצרת איסוזו. המידיבוס משלב את יחידת הכח המוכרת של איסוזו עם מרכב מאובזר ונוח לנהג ולנוסעים כאחד. הוא מוצע למפעילים המבקשים לגשר על הפער הקיים כיום בין מיניבוס להסעת 19 נוסעים, ובין אוטובוס תיירים גדול, עם 53-59 מקומות. בעתיד הקרוב תציע UTI מידיבוס נוסף, מעט גדול יותר מזה הנוכחי.

איסוזו משאיות ו- UTI מסכמים עשרים שנות פעילות כיבואן המוביל בתחום משאיות החלוקה, עם קרוב ל-10,000 משאיות, אלפי לקוחות ו-130 עובדים המבטיחים לעשות הכל כדי שתוביל.

פתחנו את ארונות הארכיון במשרד ומצאנו לכם תמונות נוסטלגיות במיוחד עוד מהימים שהיינו מפתחים תמונות פילם ומכניסים לתוך אלבומים.