מדוע נהיגה במשאית במרכזי הערים מורכבת כל כך? (וטיפים לנהיגה בטוחה וקלה)

יד שניהמשאיות דיזל
/
צוות UTI||זמן קריאה 4 דק׳ בממוצע
גבר

נהגים ותיקים לא יכולים שלא לשים לב – עם כל שנה חולפת, נהיגה במשאית במרכזי הערים, הופכת למשימה מורכבת, מסוכנת ומתישה. למה? כמה סיבות -

הראשונה – הטלפונים הניידים. לא רק אצלנו הנהגים (נהיגה מוסחת היא אחד הגורמים העיקריים לתאונות דרכים), אלא בעיקר בסביבת המשאית. הולכי רגל, וגם רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים מחוברים לניידים עם אוזניות, העיניים במסך והמודעות מוגבלת מאד ביחס למה שקורה מסביב. הם פשוט לא רואים ולא שומעים! ואם מדברים על קורקינטים חשמליים, מספר המשתמשים במיקרו-מוביליטי הולך וגדל. מדובר ברוכבים על כלים חשמליים דו גלגליים, קטנים וזריזים כמו אופניים חשמליים, קורקינטים, הוברים ומה לא. אלה מגיעים במהירות ובאופן לא צפוי, ויכולים ליצור סכנה בטיחותית ממשית, להם ולסביבה. לצד כל זה, בשקט ובהתמדה, מגמת העיור הולכת ונמשכת, גם אם אנחנו לא שמים אליה לב. אנשים רבים בוחרים לגור ולעבוד בסביבת הערים, במגמה שנמשכת כבר מאות שנים, ויוצרת עומס גדול במיוחד על תשתיות, כמו כבישים, מקומות חניה ואזורי פריקה.ולסיום, אם פעם אנשים יצאו למרכזי קניות כדי לבצע רכישות, הרי שהיום חלק משמעותי מאד מהקניות מתבצע אונליין. לפי אחד המחקרים, עד 2040 95% (!) מהקניות יתבצעו אונליין -  ומישהו יצטרך לספק את זה. אז כאשר תשתיות לא מספקות פוגשות תעבורה הולכת וגדלה של משאיות אספקה, נוצר כאוס, והרי התוצאה – קשה, קשה מאד לנהוג במרכזי הערים.

ויש מי ששם לב לזה הנתונים העגומים של תאונות הדרכים בהן מעורבות משאיות, עומד בראש סדר היום הציבורי בעולם. האיחוד האירופי הציב יעד שאפתני, להוריד ל-0 את מספר ההרוגים והפצועים בתאונות דרכים, עד לשנת 2050. האו"ם קבע יעד שאפתני לא פחות – להוריד ב-50% את מספר הפצועים וההרוגים בכבישים, עד לשנת 2030, ושני הגופים העולמיים שם דגש מיוחד לנושא המשאיות. ככל הנראה, משום שהנזק הנגרם ממשאית גדולה וכבדה, הוא כמעט תמיד מוחלט הטכנולוגיה יכולה לגרום לזה לקרות. שימוש במערכות אוטומטיות לבקרת נתיב, בלימה ומצלמות חכמות לטיפול בנקודה עיוורת, הופכות ליותר ויותר נפוצות. לצידן, יוטמעו בעתיד הקרוב מערכות חכמות לשיפור טווחי ראייה ולמניעת התנגשות, ומערכות שיתריעו על כל תנועה לא צפויה בסביבת המשאית, בעיקר כזו שמגיעה מרוכבי כלים דו גלגליים. העתיד יכול להיות מעודד. פי נתונים סטטיסטיים, על אף שמספר המשאיות גדל ברחבי העולם, פחת מספר התאונות הקטלניות. עם כל הכבוד לטכנולוגיה, לנהגים יש אחריות בטיחות בדרכים מתחילה בנהג. גם אם נעשה שימוש בכל המערכות הטכנולוגיות, רק מודעות ושמירה על כללי הבטיחות, תביא אותנו לחזון השאפתני והנפלא הזה – אפס תאונות דרכים.

איך מתכננים את הנהיגה במרכזי הערים?

מתכננים את המסלול מראש מתחילים כל יום עם ידיעה ברורה לגבי המסלול, היעדים על המסלול ושעות הגעה. מאתרים מראש דרכים משובשות או רחובות צרים, גשרים נמוכים וכבישים עם מגבלות גובה או משקל -  ונמנעים מהם. שומרים על כללי הבטיחות ובמרכזי הערים, אפילו עוד יותר. נוסעים לאט, יותר לאט ועוד יותר לאט. שומרים על מרחק, לא משתוללים על הכביש, לא צופרים ולא מלחיצים נהגים והולכי רגל. סבלנות זה שם המשחק. מתכננים מראש את שעת ההגעה ומוודאים שיש מרחב פריקה או חניה כדאי לוודא שיש בכל יעד מרחב פריקה מספק עבור המשאית שלך. בשעת החניה, נזהרים שבעתיים: עושים שימוש במראות, מחפשים בנרות הולכי רגל בסביבת המשאית ואם צריך, נעזרים באדם נוסף כדי לחנות נכון. נהיגה במרכזי הערים דורשת מנהגי המשאית מידה אחרת של זהירות, ערנות מוגברת ומיומנות תמרון של מקצוענים. כדאי להבין את סיפור הדרך בה עושים שימוש, ולעשות את כל ההתאמות כדי לסיים את היום בנחת, וללא אירועים מיוחדים.