איסוזו - מאה שנים של איכות

איסוזו מציינת ב-2016 מאה שנה להיווסדה, כיצרנית הרכב הוותיקה ביפן

ראשיתה של איסוזו במאי 1916, אז הוקמה חטיבת הרכב של מספנות טוקיו-אישיקָווָג'ימה כדי לנתב את רווחי המספנות במלחמת העולם לתחום עתידי מניב. כמקובל אז, נוצר קשר עם חברה מבוססת בתחום, וולסלי הבריטית, והחלה הרכבת משאיות בזכיון.

בשנת 1933 הופיע לראשונה השם "איסוזו". זו היתה התשובה היפנית לשתי פגיעות קשות בתעשייה ובכלכלה. רעידת האדמה הגדולה של 1923 גרמה לנזק למפעלים רבים, והמשבר הכלכלי העולמי של 1929 דחף יצרני רכב זרים להציף את השוק במוצרים זולים. בתגובה פיתחו משרד התעשייה והמסחר ומשרד הרכבת דגם של "משאית סטנדרטית" שיוצר בשיתוף-פעולה של כמה יצרנים מקומיים: האיסוזו.

בשנת 1937 הקימה אישיקווג'ימה עם חברות אחרות את "טוקיו ג'ידושה קוגיו" (טוקיו רכב בע"מ). בזמן המלחמה ניתן לה הזכיון הבלעדי ליצור מנועי דיזל למשאיות, שבעקבותיו שונה שמה ל"דיזל אוטומוטיב אינדסטרי". בשנת 1949 הונפקה דיזל אוטומוטיב בבורסת טוקיו. השם שנבחר היה מובן מאליו - איסוזו מוטורס.

בשנת 1959 שחררה איסוזו שֵדון מבקבוק: משאית קלה ושמה "ELF" (שֵדון) שהפכה עד מהרה לעמוד השדרה של איסוזו. ה-ELF הפכה למשאית הקלה הנמכרת ביותר ביפן בשנת 1970, תואר בו היא מחזיקה מאז כמעט ללא הפסקה. נתח השוק של ה-ELF המודרנית, הנמכרת כמובן גם בישראל כאיסוזו סומו 6.5 ו-7.5 טון, עומד ביפן על כ-40 אחוזים.

ב-1971 מצאה איסוזו שותף יציב מעבר לאוקיינוס, בדטרויט. אז נחתם חוזה לשיתוף פעולה עם ג'נרל מוטורס, שכתוצאה ישירה ממנו הצליחה איסוזו להרחיב משמעותית את היקפי היצור והיצוא שלה. השיווק המשותף בארצות שונות לא פסק מאז.

במהלך השנים ביססה את עצמה איסוזו כיצרנית מובילה של מנועים. איסוזו סיפקה מנועי בנזין ודיזל למגוון יצרני רכב, טרקטורים וסירות, ובהם הונדה ורנו. ונקודה ישראלית: בשנות ה-80 הותקנו מנועי איסוזו בנ"נ הצה"לי המוכר, בגרסאות ליצוא ולשוק האזרחי.

לפני קצת למעלה מעשרים שנה החליטה הנהלת איסוזו להתמקד ביצור משאיות. יצור המכוניות הפרטיות הסתיים, מפעלי הדיזל שמחוץ ליפן נמכרו לג'נרל מוטורס ויצור הטנדרים הועבר לתאילנד.

בשנת המאה להיווסדה איסוזו היא יצרנית המשאיות השלישית בגודלה בעולם (עד 18 טון), ומציעה מגוון משאיות לכל דורש. איסוזו סיימה את שנת 2015 עם יצור של כ-330 אלף משאיות, והובלה של שווקים חשובים ברחבי הגלובוס, ובהם השוק הישראלי. בישראל נעות כיום קרוב ל-8,500 משאיות איסוזו. אלו, ועוד רבות אחרות שיצטרפו אליהן בעתיד, ימשיכו להציע לנהגים ולמפעילים איכות ללא תחרות לאורך שנים ארוכות.