9 טעויות נפוצות של נהגי משאיות חדשים וכיצד להימנע מהן

הובלות
/
צוות UTI||זמן קריאה 8 דק׳ בממוצע
משאיות
נהיגה במשאית היא משימה הדורשת מיומנות, ידע וניסיון. נהגים חדשים, נלהבים ככל שיהיו, עלולים ליפול בקלות למלכודות שונות, שעלולות להוביל לנזקים משמעותיים. בכתבה זו נדון ב-9 טעויות נפוצות של נהגי משאיות חדשים, וננסה להבין כיצד ניתן להימנע מהן.

אל תוותרו על בדיקות טרום נסיעה

בדיקות אלו נועדו לוודא שהמשאית תקינה ובטוחה לנסיעה, ושהיא עומדת בכל דרישות החוק. בדיקות טרום נסיעה יכולות לסייע בזיהוי תקלות בטיחותיות חמורות, כמו תקלות בבלמים, בצמיגים או במערכת ההיגוי. נסיעה עם משאית פגומה עלולה להוביל לתאונות קשות, ואף לגרום לפגיעה בנפש. בנוסף, זיהוי ותיקון תקלות בשלב מוקדם יכול למנוע תקלות חמורות יותר בהמשך, שעלולות להוביל לעיכובים יקרים. לבסוף, ביצוע בדיקות טרום נסיעה יעניק לכם שקט נפשי וביטחון בידיעה שהמשאית שלכם תקינה ובטוחה לנסיעה.

שיפוט לקוי של המרחב הנדרש לתמרונים

נהיגה במשאית דורשת מיומנות רבה, במיוחד בעת ביצוע תמרונים מורכבים כמו פניות, נסיעה לאחור או מיזוג. נהגים חדשים נוטים להיתקל בקשיים רבים בתחום זה, בעיקר בשל שיפוט לקוי של המרחב הנדרש. על מנת להעריך טוב יותר מרחקים ודרישות מרחב עליכם לוודא שאתם מכירים היטב את המידות של המשאית שבה אתם נוהגים, לתכנן מראש את נתיב הנסיעה לפני כל תמרון, להקפיד על טכניקה נכונה ולהקדיש זמן לאימון.

התעלמות מתקנות קשירת מטען

תקנות התעבורה קובעות הוראות מחייבות לגבי קשירת מטען ברכב. תקנה 85 (א)(4) קובעת כי "לא יוביל אדם מטען ברכב או עליו ובעל רכב או מי שהשליטה עליו לא יניח ולא ירשה להוביל מטען ברכב או עליו אלא אם כן מבנה הרכב, על כל חלקיו ואבזריו, מתאים להובלת המטען בבטיחות וכאשר... המטען, מכסהו ומכסה הרכב, מחוזקים היטב באופן שלא יישמטו ולא יתרופפו עקב הנסיעה או מחמת הרוח". נהיגה במשאית עם מטען שאינו קשור כראוי היא סכנה בטיחותית חמורה. מטען רופף עלול להשתחרר במהלך הנסיעה ולגרום לנזקים רבים, כגון פגיעה בנהג ובנוסעים, פגיעה ברכוש, חסימת כבישים ועוד.

אי ניהול תקין של שעות נהיגה

נהיגה לאחר עייפות מצטברת היא גורם מרכזי לתאונות דרכים קשות. נהג עייף עלול לאבד את הריכוז, להגיב באיטיות ולעשות טעויות חמורות. תקנה 168א נועדה למנוע תאונות כאלה על ידי הגבלת שעות הנהיגה המותרות לנהגים מקצועיים. אי ניהול תקין של שעות נהיגה כרוך בסכנות רבות כמו פגיעה בנהג ובנוסעים, פגיעה ברכוש ואף פגיעה ביעילות העבודה. לכן, לפי התקנות נהג חייב לנוח לפחות 7 שעות רצופות לפני תחילת יום העבודה. נהג לא ינהג יותר מ-12 שעות ביממה ולא יותר מ-68 שעות בשבוע. כמו כן, נהג חייב להפסיק את הנהיגה לחצי שעה לפחות לאחר כל 4 שעות נהיגה רצופות. לבסוף, נהג חייב לנוח 25 שעות רצופות לפחות בכל 8 ימים.

הערכת חסר של חשיבות תחנות המנוחה

נהגים מקצועיים, כמו נהגי משאיות ואוטובוסים, נדרשים לנהוג שעות ארוכות תוך שמירה על ריכוז ותשומת לב גבוהים. נסיעה ממושכת עלולה לגרום לעייפות, פגיעה ביכולת קבלת ההחלטות וסיכון מוגבר לתאונות דרכים. תחנות מנוחה נועדו לספק לנהגים אלו מקום בטוח ונוח לנוח ולהתרענן, ובכך להפחית משמעותית את הסיכון לתאונות. התחנות חשובות למניעת עייפות, שיפור הבטיחות וכן שמירה על בריאות הנהג והבטחת יעילות פעילותו.

הזנחת תחזוקת הרכב

תחזוקת רכב נכונה היא חיונית הן לשמירה על תפקודו התקין והן לבטיחותם של הנהג והנוסעים. הזנחת תחזוקה עלולה להוביל לתקלות חמורות, פגיעה בביצועי הרכב ואף לסכן חיים.

תלות יתר בניווט GPS

שימוש תכוף ב-GPS גורם לנו להסתמך פחות ופחות על יכולת הניווט העצמית שלנו. כתוצאה מכך, אנו עלולים לאבד את היכולת להתמצא במקומות חדשים ללא עזרת GPS. בנוסף, נהגים שתלויים ב-GPS עלולים להסיט את תשומת לבם מהכביש ולשים לב רק להנחיות ה-GPS. התנהגות זו עלולה להוביל לתאונות דרכים. לבסוף, תלות יתר ב-GPS עלולה להוביל לתחושת חוסר אונים וחוסר ביטחון במצבים בהם הטכנולוגיה אינה זמינה, כמו במקרה של תקלה במכשיר או חוסר קליטה – סיטואציה לא נדירה בחייו של נהג משאית.

התעלמות מתנאי מזג האוויר והכביש

נהיגה במשאית היא משימה מאתגרת הדורשת מיומנות רבה, ערנות ותשומת לב מתמדת. תנאי מזג אוויר קשים ותנאי כביש ירודים עלולים להפוך את הנהיגה למסוכנת עוד יותר, ולכן חשוב שכל נהג משאית יידע כיצד להתמודד איתם בצורה נכונה ובטוחה.

חוסר מוכנות לחירום

חוסר מוכנות לחירום עלול להוביל להשלכות קשות, הן מבחינה אישית והן מבחינה ציבורית. מצבי חירום, כמו רעידות אדמה, שיטפונות, שריפות או פיגועים, עלולים להתרחש בכל עת וללא התרעה מוקדמת. היערכות ותכנון מוקדמים יכולים להציל חיים ולמנוע נזק רב. על מנת להיערך לחירום, יש להקפיד על הכנת ערכת חירום. ערכת חירום צריכה לכלול מזון, מים, תרופות, ציוד עזרה ראשונה, פנס, רדיו ועוד.

לסיכום

נהיגה במשאית היא משימה עתירת אחריות הדורשת מיומנות, ידע וניסיון. נהגים חדשים, נלהבים ככל שיהיו, עלולים ליפול בקלות למלכודות שונות, שעלולות להוביל לקנסות, תאונות ואף נזקים משמעותיים. בכתבה זו סקרנו 9 טעויות נפוצות של נהגי משאיות חדשים והציעה טיפים כיצד להימנע מהן. הקפדה על כללי הזהירות והתנהגות אחראית בכביש תתרום לשמירה על בטיחותם של כל הנוסעים.