
עולם התחבורה, ובעיקר תחום הובלת המשאיות, מתמודד עם אתגר בטיחותי מתמשך ומדאיג – האיום הנובע כתוצאה מהשטחים המתים. בפשטות, מדובר במיקומים מסביב לרכב אשר זוויות מראות הצד והמרכז אינן מצליחות לכסות, וכתוצאה מכך, הנוהג ברכב עלול שלא להבחין ברכב, באופנוע או בהולך רגל המצויים בצידי הרכב, ולפגוע בהם.
בנהיגה בכבישים עמוסים, ובייחוד בעת שינוי נתיב או פנייה, כל רגע של חוסר תשומת לב עלול להוביל לתאונה קטלנית. ככלי רכב בעלי שדה ראייה מוגבל במיוחד בצדדים ובאחורי הרכב, הבעיה מחריפה כאשר מדובר במשאיות ובכלי רכב מסחריים גדולים. בדיוק כאן נכנסת לתמונה מערכת בקרת השטח המת – BSW (Blind Spot Warning) - טכנולוגיה מתקדמת המספקת לנהג "עיניים נוספות", ומסייעת לו לזהות סכנות אשר אינן נראות לעין, עד לרגע התאונה הקריטי.
מהי מערכת בקרת שטח מת (BSW)?
BSW הינה מערכת בטיחות אקטיבית אשר נועדה לזהות רכבים, הולכי רגל ואופנועים המצויים באזורים אשר הנוהג ברכב אינו מסוגל לראות, גם באמצעות מראות הרכב. על פי רוב, מדובר בצדדיו האחוריים של הרכב, אותם אזורים המכונים כ"שטחים מתים", ואינם מכוסים על ידי מראות הרכב הסטנדרטיות. המערכת עובדת על בסיס חיישנים ומצלמות הממוקמים בצדי הרכב וסורקים באופן רציף את האזור הסמוך לו. כאשר הנהג מאותת או מתחיל בתמרון, כגון מעבר נתיב או פנייה, המערכת תופעל באופן אוטומטי. כך ברגע שהמערכת מזהה אובייקט בגזרותיו של השטח המת, היא מפעילה התראה חזותית או קולית, ולעיתים אף שילוב בין השניים; זאת על מנת להתריע על הסכנה מבעוד מועד, בטרם התממשותה. כמו כן, מערכת זו מסוגלת להבחין בין סוגי אובייקטים שונים, בין אם מדובר ברכב, באופנוע או בהולך רגל, ולהגיב באופן המיטבי ביחס לסיכון הקיים.טכנולוגיה חכמה שמגיבה בזמן אמת
יתרונה המשמעותי של מערכת בקרת השטח המת טמון ביכולתה לפעול באופן רציף, לאורך כל זמן הנהיגה. כך, בזמן שהנהג עסוק בתנועה הסואנת, המערכת פועלת ברקע ללא הרף, ומנטרת כל תנועה באזורי הסיכון של המשאית. בשנים האחרונות נוספה למערכת ה-BSW שכבת הגנה נוספת – בינה מלאכותית. שילוב של AI במערכת מאפשרת לה ללמוד אודות התנהגותו של הנהג, להבין את סביבת הנסיעה ולסנן התרעות שווא, כדוגמת תמרור או מעקה אשר מופיעים באופן רגעי בשדה הסריקה. והמשמעות: פחות התראות שווא, רלוונטיות גבוהה יותר ושמירה מדויקת על בטיחות הנהיגה. עם התקיימותה של סכנה ממשית ובטרם הנהג מתחיל בביצוע התמרון, המערכת תזהה את האיום, תעבד את כלל הנתונים הרלוונטיים במהירות ותפעיל את ההתראה ברגע הנכון. במקרים רבים, שבריר שנייה זה עשוי לעשות את ההבדל בין "כמעט תאונה" לבין התנגשות קטלנית של ממש.המערכות המתקדמות מבית איסוזו AI
כחלק ממערך בטיחות חכם ואינטגרלי, משאיות איסוזו AI משלבות את מערכת בקרת השטח המת, המספקת שכבת הגנה נוספת ומאפשרת את הפחתת מספר התאונות. כאמור, באיסוזו AI, מערכת ה-BSW סורקת את צידי המשאית ומתריעה אודות כל אובייקט אשר עלול להימצא בנקודת סיכון, ומופעלת בעת הפעלת איתות או ביצוע תמרון. מעבר למערכת זו, משלבת איסוזו AI מספר מערכות בטיחות מתקדמות; אלו מציעות מעטפת בטיחות כוללת לכל משאית:- מערכת התראת התנגשות קדמית (FCW): המערכת נועדה לזהות מצבים בהם קיימת סכנת התנגשות מלפנים. המערכת מנטרת את הדרך המצויה לפני הרכב באמצעות חיישנים שונים, לרבות מצלמות, מכ"ם וחיישנים מתקדמים, ומתריעה אודות סכנת התנגשות עם רכב אחר או עם עצם נייח; זאת באמצעות זיהוי מרחק האובייקט, מהירות תנועתו וכדומה.
- מערכת זיהוי תמרורי מהירות: המערכת מזהה תמרורי מהירות על ידי מצלמות ייעודיות ותוכנה מתוחכמת, ומציגה את המידע העולה מהם לנהג בלוח המכוונים. למעשה, מדובר במערכת שמטרתה לסייע לנהגים לשמור על המהירות המותרת, ובכך להימנע מקנסות מיותרים.
- מערכת בלימת חירום אוטונומית (AEBS): המערכת מזהה הולכי רגל, רוכבי אופניים וכלי רכב, ומסוגלת להפעיל את מערכת הבלמים באופן עצמאי, עד לעצירה מוחלטת, אם הנהג עצמו איננו מגיב בזמן.
יתרונות לנהגים מקצועיים ולציי רכב
מערכת BSW איננה מהווה רק שדרוג טכנולוגי, אלא מציעה פתרון פרקטי לנהגים מקצועיים ולמנהלי ציי רכב:- המערכת מסייעת במניעת תאונות צד. בעיקר בכבישים בינעירוניים ובאזורים עירוניים צפופים, שם השטח המת מהווה סכנה יומיומית.
- המערכת תורמת להפחתת העומס הנפשי על הנהג. כך, הידיעה כי ישנה מערכת אשר סורקת עבורו את השטח המת מסביב לרכב משפרת את תחושת השליטה במשאית ואת הביטחון בדרך.
- המערכת מצמצת נזקים כלכליים – פחות תאונות, פחות תיקונים ופחות תביעות ביטוח; עניין אשר בוודאי יוביל לחיסכון בעלויות התפעול בטווח הארוך, ויניב ערך כלכלי רב.
- המערכת עומדת בכלל התקנים הרגולטוריים המחמירים ביותר. כך, גם חברות המחויבות לעמידה בתקני בטיחות מחמירים רשאיות להנות מיתרונותיה.