האם משאית חשמלית כלכלית יותר ממשאית רגילה

משאיות חשמליות
/
צוות UTI||זמן קריאה 5 דק׳ בממוצע
משאית

המשאית החשמלית שעתידה להגיע לישראל מעוררת עניין רב, אך האם משאית חשמלית תהיה כלכלית יותר ממשאית דיזל רגילה? חוקרים במכון הסביבה של שטוקהולם (SEI) מצאו כי טכנולוגיית הסוללות נמצאת על סף הפיכת המשאית החשמלית למתחרה כלכלית משמעותית במשאית הדיזל.  הדבר המרכזי שחסר הוא רק טעינה מהירה. ב-SEI העריכו עלויות כרכישה ותיקונים, משקלן של המשאיות החשמליות וצריכת האנרגיה שלהן, והשוו את יכולת ההעמסה ואת ההוצאות למשאיות דיזל מקבילות.

העלויות שהובאו בחשבון כשהשוו את המשאית החשמלית למשאית הדיזל הן:

מחיר הרכישה הראשוני משאית חשמלית עשויה להימכר בטווח שבין 130,000 ל-170,000 אירו. בנוסף לכך ייתכנו הקלות מס לעידוד רכישת רכבים חסכוניים באנרגיה.עלות אחזקת המשאיות עלות אחזקת משאית חשמלית עשוי להיות נמוך יותר מאשר משאית דיזל בשל כך שיש פחות חלקי חילוף. גם הצמיגים והבלמים צפויים לפחות טיפולי תחזוקה שכן יהיה שימוש במערכות בלימה חדשניות הצפויות להביא לבלאי מופחת. עם זאת יש לקחת בחשבון את עלות החלפת הסוללה אחת לכמה שנים. אורך חיי הסוללה תלוי במספר גורמים כגון מחזורי טעינה, רמות טעינה, טמפרטורת הסביבה ועומק פריקהמכירת המשאית קשה להעריך את ערך המשאית כרכב משומש כיוון שאין עדיין על הכבישים משאיות חשמליות משומשות. עם זאת יש לקחת בחשבון כמה זמן מתכוונים להחזיק את המשאית בשימוש עד המכירה ולקבוע סדר גודל של מחיר למכירה.הוצאות ביטוח, היתרים ורישיונות נכללים בחישוב עלות, אם כי צפוי שהן יהיו דומות לתשלום בעבור משאיות דיזל.עלויות תדלוק לעומת טעינה חשמלית מחירי הדלק  עשויים להשתנות מדי שבוע ואילו מחירי החשמל עשויים להשתנות לפי שעות הביקוש.עלות ההתקנה של תשתית הטעינה להתקנת עמדות הטעינה עלולה להיות עלות גבוהה, אשר עשויה להשתנות כתלות בתשתית הקיימת והקיבולת הקיימת של הרשת המקומית, במספר המשאיות החשמליות בצי, זמן פנוי לטעינתן ועוד.הפחתת אגרות עוד דבר שצריך להתייחס אליו כשמחשבים עלויות הוא הפחתת האגרות הצפויה לרכבים חשמליים. באיחוד האירופי התקבלה החלטה ב-2021 לפיה עד אפריל 2023 תופחת אגרת התובלה של משאיות נקיות בשיעור של 50 אחוז. הפחתה כזו צפויה גם בישראל.

אך האם משאית חשמלית מתאימה לןחברה שלכם?

ישנן חברות אשר חורטות על דגלן את איכות הסביבה אך מעבר לכך ישנם שיקולים נוספים במעבר למשאית חשמלית.

אזורי התובלה: משאיות חשמליות מאד מתאימות לפעילות בסביבה עירונית ובאזורי מגורים בזכות רמות  רעש ופליטה נמוכות.משקל המטען: ככל שהמשקל המועמס רב יותר, כך נדרשות יותר סוללות טעונות. אך הסוללות מוסיפות למשקל הכולל של המשאית, וזה משפיע על המרחק אותו ניתן לנסוע.מרחק: כיום משאית חשמלית יכולה לנסוע בין 70 ל-300 ק"מ לאחר טעינת לילה, בהתאם לתנאי הדרך ולמשקל המובל. במידה והנסיעה היא למרחק ארוך יותר, נדרשת טעינה נוספת בנקודות בדרך.עבודה שקטה: ייתכן מאד שהנהגים יעדיפו משאית שקטה, נקיה וחכמה ויש לקחת זאת בחשבון כשרוצים לגייס נהגים לצי .אזורים בהם כניסת רכבי דיזל אסורה: ייתכן מאד שבעתיד יורחבו האיזורים בהם אסורה כניסה של רכבי דיזל, כמו המדיניות שמיושמת בעיר חיפה כבר משנת 2019. העיר חיפה אסרה על כניסת רכבי דיזל לאזור בעיר במטרה לצמצם את זיהום אוויר.

המשאית החשמלית של GEELY

המשאית החשמלית של ג'ילי צפויה להיות מושקת ב-2023 באמצעות פריזון אוטו (Farizon Auto), הזרוע המסחרית של החברה. ההנעה תהיה היברידית וכך תתאפשר גם הנעה חשמלית וגם הנעה מבוססת מתנול בכדי להגדיל את טווח הנסיעה. המשאית תשתמש בטכנולוגיה מבוססת לידאר (Lidar), סונר ומכ״ם בכדי להקנות יכולות ניווט ותמיכה לנהגים.